![](https://archive.motori.gr/sites/default/files/styles/sliderview/public/newsartimages/2018/6/4/photon25478f66835.jpg?itok=NiwCQpPc)
Τα αυτοκίνητα του WRC, αλλά και όλων γενικά των αγώνων ράλι, όπως έχετε παρακολουθήσει κινούνται σε επιφάνειες, που αποτελούνται από χιόνι, άσφαλτο, χώμα και λάσπη, αλλά και κάποιες φορές σε πάγος. Κινούνται όμως και με πολύ υψηλές ταχύτητες, που συχνά είναι σε τριψήφιο νούμερο.
Έτσι λοιπόν, είναι λογικό οι μηχανικοί να προσπαθούν να σχεδιάσουν εξαρτήματα που να έχουν εξαιρετική αντοχή σε πάρα πολλά πράγματα, προκειμένου το αυτοκίνητο να μην παραδώσει πνεύμα και οδηγός και ομάδα να χάσουν τον αγώνα τους.
Το σπουδαιότερο τεστ καταπόνησης είναι τα άλματα που κάνουν τα αυτοκίνητα. Στα άλματα καταπονούνται τα πάντα. Το κυριότερο βέβαια σύστημα που δέχεται σφοδρή καταπόνηση, είναι αυτό της ανάρτησης και μετά μπορούμε να πούμε ότι είναι τα ελαστικά.
Στο ακόλουθο βίντεο, ο μηχανικός της M-Sport Ford εξηγεί πώς μεταφέρονται οι δυνάμεις και τα φορτία από την ανάρτηση στο υπόλοιπο αυτοκίνητο, κατά την προσγείωση του αυτοκινήτου στο έδαφος.
Όπως θα δείτε, έχει ιδιαίτερη σημασία ο τρόπος με τον οποίο το αμάξι απογειώνεται πριν το άλμα. Δηλαδή, αν βρίσκεται υπό κλίση στον αέρα ή αν είναι ευθεία, χωρίς να γέρνει. Αυτό έχει μεγάλο αντίκτυπο στην παραλαβή των δυνάμεων και των φορτίων από την ανάρτηση και τα ελαστικά, στο υποπλαίσιο, αλλά και συνολικά στο όχημα.
Μάλιστα, ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο, παίζουν τα ελαστικά. Στο τέλος του βίντεο θα δείτε ότι η σύνθεση των ελαστικών είναι πολύ περίπλοκη, προκειμένου να μην κλατάρουν αμέσως, μετά από μια δυνατή επαφή με τον δρόμο.
Εξαρτήματα, όπως είναι οι σύνδεσμοι του κάτω ψαλιδιού, γιατί μιλάμε για ανάρτηση τύπου McPherson, μελετώνται σε πολύ βάθος, ούτως ώστε να αντέξουν τέτοιες δυνάμεις και φορτία και να μην στρεβλώσουν.
Ας δούμε όμως το βίντεο…
του Γιάννη Μπόκα