Κάθε μέρα που περνάει μας φέρνει πιο κοντά στην κυκλοφορία των αυτόνομων αυτοκινήτων στους δρόμους όμως κάτι τόσο ριζικά καινούριο φέρνει μαζί του και νέες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Μία από αυτές είναι το θέμα της ασφάλισης και τι θα γίνεται σε περίπτωση που συμβεί κάποιο ατύχημα. Στη Βρετανία έχει ψηφιστεί ήδη ένα πακέτο νόμων με την ονομασία Automated and Electric Vehicles (AEV) Act το οποίο καθορίζει μεταξύ άλλων και το πλαίσιο στο οποίο θα ασφαλίζονται τα αυτοκίνητα που θα κινούνται μόνα τους.
Το υψηλόβαθμο στέλεχος της ασφαλιστικής AXA στη Βρετανία αναφέρει ότι όπως υπάρχει η υποχρέωση ασφάλισης για τα κανονικά αυτοκίνητα, το ίδιο θα συμβαίνει και με τα αυτόνομα. Ωστόσο, από τη στιγμή που ο οδηγός θα έχει τη δυνατότητα να πάρει τον έλεγχο του αυτοκινήτου ή να είναι απλός επιβάτης, το κάθε ατύχημα θα εξετάζεται ξεχωριστά.
Αν τη στιγμή του ατυχήματος το όχημα ελέγχεται από τον οδηγό του θα ακολουθείται η ίδια διαδικασία με σήμερα όμως αν το αυτοκίνητο βρίσκεται κινείται αυτόνομα και το ατύχημα προκύψει από λάθος του συστήματος, οι ασφαλιστικές θα αποζημιώσουν κανονικά τα εμπλεκόμενα μέρη και στη συνέχεια θα πάρουν πίσω μέρος της αποζημίωσης από την εταιρεία κατασκευής του αυτοκινήτου.
Οι ασφαλιστικές περιμένουν ότι με τα αυτόνομα αυτοκίνητα τα ατυχήματα θα μειωθούν δραματικά αφού στο 94% των περιπτώσεων η αιτία είναι κάποιο ανθρώπινο λάθος, το οποίο θα οδηγήσει σε μείωση των ασφαλίστρων αφού θα δίνονται λιγότερες αποζημιώσεις.
Ένα ακόμα θέμα που θα προκύψει στο μέλλον είναι ότι πολλοί οδηγοί θα επιλέγουν την κοινή χρήση αυτοκινήτων αντί για την αγορά τους, οπότε θα πρέπει και οι ασφαλιστικές να προσαρμοστούν ανάλογα. Το μοντέλο στο οποίο καταλήγουν είναι ότι το αυτοκίνητο θα ασφαλίζεται κανονικά και το κόστος θα επιμερίζεται σε όλους τους πιθανούς χρήστες.
Το ζήτημα της ασφάλισης των αυτόνομων οχημάτων και εκείνων που διαμοιράζονται δείχνει με τον καλύτερο τρόπο πώς η πρόοδος της τεχνολογίας σε έναν τομέα δημιουργεί παράπλευρα ζητήματα τα οποία χρήζουν επίλυσης.