![](https://archive.motori.gr/sites/default/files/styles/sliderview/public/newsartimages/2020/1/8/photon31135f83820.jpg?itok=ez_Yw51L)
Οι κανονισμοί που πρότεινε η Liberty Media και ψήφισαν οι ομάδες για το 2021 έχουν ως στόχο να κάνουν το άθλημα ανταγωνιστικότερο και θεαματικότερο, φέρνοντας την απόδοση των ομάδων πιο κοντά.
Ένα βασικό μέσο προς αυτή την κατεύθυνση είναι το budget cap, δηλαδή η θέσπιση ορίου στο πόσα χρήματα μπορεί να ξοδέψει μία ομάδα κατά τη διάρκεια της σεζόν, το οποίο έχει τεθεί στα 175 εκατομμύρια δολάρια. Βέβαια, σε αυτά δεν υπολογίζονται οι μισθοί των οδηγών και των επικεφαλής των τμημάτων, οπότε στην πραγματικότητα οι ομάδες θα μπορούν να “χαλάσουν” περισσότερα.
Εκτός από το budget cap από το 2021 θα μπουν και πολλοί περιορισμοί στη σχεδίαση των μονοθεσίων. Βασικός άξονας είναι η μείωση των πολλών αεροδυναμικών στοιχείων που υπάρχουν στα σημερινά μονοθέσια και έχουν ως αποτέλεσμα ο αέρας που βγαίνει από το πίσω μέρος τους να είναι “βρώμικος”, δηλαδή να μην έχει στρωτή ροή, μειώνοντας σε ποσοστό άνω του 50% την κάθετη δύναμη εκείνου που ακολουθεί, καθώς και την αποτελεσματικότητα των ψυγείων που φροντίζουν να διατηρούνται οι θερμοκρασίες του κινητήρα στα επιθυμητά επίπεδα.
Όμως, η μείωση των αεροδυναμικών στοιχείων έχει μία θετική και μία αρνητική όψη. Η θετική είναι ότι πλέον ο αέρας στο πίσω μέρος ενός μονοθεσίου θα είναι πιο “καθαρός” με συνέπεια η πτώση στην κάθετη δύναμη να είναι μόλις 5%. Αυτό σημαίνει ότι πλέον τα μονοθέσια θα μπορούν να βρίσκονται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους και να μάχονται για περισσότερη ώρα. Η αρνητική όψη, είναι ότι η αρχική κάθετη δύναμη θα είναι μειωμένη, το οποίο σημαίνει ότι τα μονοθέσια θα στρίβουν με μικρότερες ταχύτητες και κατά συνέπεια θα χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να κάνουν ένα γύρο. Οπότε, θα έχουμε πιο ανταγωνιστικούς αγώνες, όμως θα έχουμε και πιο αργά μονοθέσια.
Αυτό που είναι άγνωστο είναι πόσο πιο αργά θα κινούνται. Κάποιες εκτιμήσεις κάνουν λόγο ακόμα και για 6 -7 δευτερόλεπτα, χρόνος που ισοδυναμεί με αιωνιότητα για τα δεδομένα της Formula 1. Έτσι, κάποιοι έχουν αμφιβολίες κατά πόσον οι νέοι κανονισμοί κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ο λόγος είναι ότι αν όντως τα μονοθέσια γίνουν 6 -7 δευτερόλεπτα πιο αργά, ο ρυθμός τους θα είναι παραπλήσιος εκείνων που συμμετέχουν στη Formula 2, ίσως ακόμα και πιο αργός.
Ο Ότμαρ Ζαφνάουερ, επικεφαλής της Racing Point είναι από εκείνους που εκφράζουν πιο έντονα τον προβληματισμό τους, λέγοντας ότι θα είναι απαράδεκτο τα μονοθέσια των 2 εκατομμυρίων που αγωνίζονται στη Formula 2 να κινούνται σε ρυθμό παρόμοιο με εκείνα των 200 εκατομμύριων της Formula 1. Βέβαια θα μπορούσαν να αλλάξουν οι κανονισμοί και στη Formula 2 ώστε να γίνουν και εκείνα τα αγωνιστικά πιο αργά, όμως αυτό είναι λάθος τρόπος σκέψης σύμφωνα με τον Ζαφνάουερ.
Αυτό που προτείνει ο ίδιος είναι η Formula 1 να είναι πιο αυστηρή σε ό,τι αφορά το budget cap, ορίζοντάς το σε πιο χαμηλά επίπεδα, αφήνοντας παράλληλα περισσότερες ελευθερίες στον τομέα της σχεδίασης. Με αυτόν τον τρόπο υποστηρίζει ότι η νίκη θα είχε να κάνει περισσότερο με τον οδηγό και το πόσο έξυπνα έχει σχεδιάσει το μονοθέσιο η ομάδα, παρά με το πόσα χρήματα έχει ξοδέψει.
Σε όσα λέει ο Ζαφνάουερ έρχονται να προστεθούν τα λεγόμενα του Κρίστιαν Χόρνερ, επικεφαλής των “ταύρων”, ο οποίος αναφέρει ότι το budget cap θα έπρεπε να εφαρμοστεί από φέτος, ώστε να μην επιδοθούν οι ομάδες σε ένα μαραθώνιο όπου όλοι θα προσπαθούν να ξοδέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα το 2020, προκειμένου να έχουν πλεονέκτημα το 2021.
O Ζαφνάουερ έχει δίκιο. Η Formula 1 εκτός από άθλημα ταχύτητας, παραδοσιακά είναι πρωτίστως άθλημα καινοτομίας. Όμως όταν επιβάλλονται υπερβολικά λεπτομερείς περιορισμοί σε πάρα πολλούς τομείς, τότε η καινοτομία “πάει περίπατο” και η εικόνα αρχίζει να μοιάζει με εκείνη των ενιαίων πρωταθλημάτων. Φυσικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με τα ενιαία. Το αντίθετο, συνήθως χαρακτηρίζονται από υψηλό ανταγωνισμό ανάμεσα στους οδηγούς, όμως είναι μια άλλη κατηγορία αγώνων. Μακάρι να μειωθεί το budget cap και να αυξηθούν οι ελευθερίες ομάδων και προμηθευτών κινητήρων, για την εξέλιξη των μονοθεσίων και των υβριδικών συνόλων, αντίστοιχα.