Είστε εδώ

F1

Formula 1: Aero Rakes-Τι είναι; Ποιος ο ρόλος τους;

του Σωτήριου Χάλλα

Στις 19 Φεβρουαρίου ξεκίνησαν οι χειμερινές δοκιμές της Formula 1 για το 2020, με τις 10 ομάδες να κάνουν πάρα πολλά χιλιόμετρα στην πίστα της Βαρκελώνης προκειμένου να μαζέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα δεδομένα.

Μεταξύ των δεδομένων που πρέπει να συγκεντρωθούν είναι εκείνα που σχετίζονται με την αεροδυναμική του αυτοκινήτου, με το βασικότερο εργαλείο να είναι αυτές οι κατασκευές που βλέπουμε να προσαρμόζονται στα δεξιά και αριστερά.

Όμως πώς ονομάζονται και κυρίως, τι κάνουν;

Η ονομασία τους είναι aerodynamic rakes, όμως για συντομία αναφέρονται ως aero rakes. Ο σκοπός τους είναι η καταγραφή της κίνησης του αέρα πάνω και γύρω από το μονοθέσιο. Εκτός από τους σχηματισμούς που τοποθετούνται στα δεξιά και αριστερά του μονοθεσίου, μπορούν να έχουν διάφορες μορφές και σχήματα ώστε να τοποθετούνται σε διαφορετικά σημεία, όπως κοντά στο πάτωμα.

Από μακριά φαίνονται σα να αποτελούνται από πολλά μικρά “καρφάκια”. Στην πραγματικότητα, αυτά είναι σωλήνες pitot (προφέρεται πιτό). Οι σωλήνες pitot είναι συσκευές οι οποίες έχουν τρύπες σε κατάλληλα σημεία ώστε να μετράνε την ταχύτητα του αέρα, μέσω της διαφοράς στατικής και ολικής πίεσης του αέρα. Τα μονοθέσια έχουν μόνιμα τουλάχιστον ένα σωλήνα pitot ο οποίος είναι τοποθετημένος στο μπροστά μέρος, συνήθως κοντά στην κεραία για την επικοινωνία με την ομάδα.

Τα δεδομένα που παράγονται από τα aero rakes στέλνονται σε πραγματικό χρόνο στις ομάδες και κάποια από αυτά επεξεργάζονται άμεσα. Από την επεξεργασία προκύπτει μια σχηματική απεικόνιση της ροής του αέρα στα διάφορα σημεία του μονοθεσίου. Τα ζητούμενα είναι, ανάλογα με το σημείο που θα τοποθετηθούν τα aero rakes, να βρεθεί πώς επηρεάζεται η ροή από την εμπρός αεροτομή, από τα ελαστικά και την κίνησή τους, από τους αεραγωγούς των φρένων ή ακόμα πώς φεύγει ο αέρας από το διαχύτη και γενικά από οποιοδήποτε κομμάτι μπορεί να δημιουργήσει αλλαγή στην κίνηση του αέρα.

Κάποιες φορές, οι δοκιμές αφορούν ζητήματα που αλλάζουν στην πίστα, όπως η γωνία που πρέπει να έχουν τα πτερύγια της εμπρός αεροτομής, ενώ άλλες φορές πρόκειται για ζητήματα που πρέπει να πάνε στους αεροδυναμιστές και τους σχεδιαστές ώστε να υπάρξει κάποια αλλαγή στη μορφή του μονοθεσίου.

Μπορεί τα aero rakes να μοιάζουν ως κάτι πολύ σύγχρονο όμως πρόκειται για πραγματικά παλιά εφεύρεση. Για την ακρίβεια, ο σωλήνας pitot κατασκευάστηκε για πρώτη φορά από τον Γάλλο μηχανικό Ανρί Πιτό στις αρχές του 18ου αιώνα και τελειοποιήθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα από τον, επίσης Γάλλο μηχανικό, Ανρί Νταρσί.

Τα aero rakes δείχνουν ότι ακόμα και σε τομείς όπως η Formula 1 όπου χρησιμοποιείται η τελευταία λέξη της τεχνολογίας και των επιστημών, κάποιες φορές μπορεί μια απλή μηχανική λύση είναι αρκετή.

Στις εικόνες που ακολουθούν μπορείτε να δείτε τις διαφορετικές μορφές που μπορούν να έχουν τα aero rakes και τα πιθανά σημεία στα οποία μπορούν να τοποθετηθούν. Εκτός από τη Formula 1 τα aero rakes χρησιμοποιούνται σε πληθώρα άλλως εφαρμογών, ακόμα και σε αθλήματα πολύ χαμηλότερων ταχυτήτων, όπως η ποδηλασία. Οι ομάδες της Formula 1 χρησιμοποιούν τα aero rakes πολλά χρόια, οπότε στις εικόνες θα δείτε και μονοθέσια πριν το 2018 όταν εισήχθη το halo, η μεταλλική κατασκευή που βρίσκεται περιμετρικά του κεφαλιού του οδηγού ώστε να του παρέχει επιπλέον προστασία.

Σχετικά άρθρα

Όσο περνάει ο καιρός η Opel θέλει να μας δώσει μία ολοένα και καλύτερη ιδέα σχετικά με το πώς θα είναι η νέα γενιά του Mokka, για αυτό το λόγο δημοσιεύει teaser εικόνες.

Η μεγάλη σιλουέτα του Super Ferry II έστριβε Δευτέρα 9 Ιουνίου το πρωί από τον κάβο και χανόταν στο γαλάζιο του Κάβο Ντόρο με πορεία το λιμάνι της Ραφήνας.

Μπορεί η Formula 1 να ανακοίνωσε τους πρώτους 8 αγώνες οι οποίοι με βάση τους κανονισμούς είναι απαραίτητοι ώστε να θεωρηθεί ότι έχει πραγματοποιηθεί ένα πρωτάθλημα, όμως οι άνθρωποι του αθλήματος εξετάζουν όποιες άλλες επιλογές έχουν για την πραγματοποίηση περισσότερων Γκραν Πρι.

Για πρώτη φορά το δημοφιλές Ford Fiesta θα διατίθεται με ήπιο υβριδικό σύστημα, όχι όμως μόνο στην επιβατική, αλλά και στην επαγγελματική του έκδοση.

Ο Ματία Μπινότο ήταν ξεκάθαρος σε ο,τι αφορά τους δύο οδηγούς της Ferrari για το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 από το 2021, καθώς οι Σαρλ Λεκλέρκ και Κάρλος Σάινθ θα αποτελούν το οδηγικό δίδυμο της Scuderia από τη νέα χρονιά.

Πριν από μερικές μέρες η Porsche αποκάλυψε τη νέα 911 Targa 4S Heritage Design Edition, η οποία διαθέτει ρετρό χαρακτηριστικά.

Άλλος ένας αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι προστέθηκε στη λίστα με τους ακυρωμένους αγώνες.

Ο Χέρμπερτ Ντις τα τελευταία χρόνια κατέχει δύο από τις ισχυρότερες θέσεις στο χώρο του αυτοκινήτου, καθώς είναι διευθύνων σύμβουλος του Volkswagen Group, αλλά και αυτής καθ’ αυτής της γερμανικής μάρκας.

Οι όμιλοι FCA και PSA έχουν συμφωνήσει να προχωρήσουν σε συγχώνευση, όμως για να φτάσουν μέχρι αυτό το σημείο θα πρέπει να περάσουν μια σειρά από διαδικασίες, μεταξύ των οποίων είναι και η έγκριση από την επιτροπή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ελαφρώς ανανεωμένο και με ήπιο υβριδικό σύστημα κίνησης για πρώτη φορά είναι πλέον το δημοφιλές Ford Fiesta.

Ας ξεκινήσουμε με το ήπιο υβριδικό του σύστημα, το οποίο γνωρίσαμε αρχικά στο νέο Puma, το μικρότερο crossover της Ford που βασίζεται στο Fiesta.