Τα τελευταία χρόνια, η εμπορική διάθεση προϊόντων και υπηρεσιών μέσω, κυρίως, του διαδικτύου, αλλά και άλλων μέσων επικοινωνίας από απόσταση, γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη, ολοένα αυξανόμενη. Η παροχή υπηρεσιών ασφάλισης, δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να αποτελέσει εξαίρεση, δεδομένης της δυνατότητας σημαντικής μείωσης του κόστους παροχής της.
Εντούτοις, η “αδύναμη” θέση του καταναλωτή, ιδίως όσον αφορά το σκέλος της σύναψης μιας σύμβασης ασφάλισης από απόσταση, επιτάσσει την θέση δικλείδων ασφαλείας, τις οποίες και θέτει ως επί το πλείστον ο Ν. 2251/1994, περί προστασίας των καταναλωτών, αλλά και το Π.Δ. 131/2003 που ενσωμάτωσε την Οδηγία 2000/31 ΕΚ για το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Σε συντομία, ο καταναλωτής, θα πρέπει, να λάβει στα χέρια του ή γνώσει, πριν τη σύναψη της σύμβασης ασφάλισης:
Τον τρόπο σύναψης της σχετικής σύμβασης από απόσταση, δηλ. τα διαδικαστικά - τεχνικά στάδια.
Την τυχόν αρχειοθέτηση της σύμβασης και τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή.
Τα τεχνικά μέσα εντοπισμού και διόρθωσης σφαλμάτων της σχετικής ανάθεσης του καταναλωτή.
Τις γλώσσες στις οποίες μπορεί να συναφθεί η εν λόγω σύμβαση.
Πληροφορίες για την ταυτότητα (επωνυμία, σχετικές επαγγελματικές άδειες, διεύθυνση, στοιχεία επικοινωνία κ.α.) και την κύρια δραστηριότητα του παρόχου της υπηρεσίας καθώς και για τον τυχόν μεσάζοντα του παρόχου της υπηρεσίας.
Περιγραφή των κυριότερων χαρακτηριστικών της υπηρεσίας, το τίμημα και όλες τις σχετικές δαπάνες στις οποίες θα προβεί.
Την ύπαρξη του δικαιώματος υπαναχώρησης όπως και εναντίωσης που έχει ο καταναλωτής σε κάθε ασφαλιστική σύμβαση, τις προθεσμίες εντός τις οποίες πρέπει να ασκήσει τα σχετικά δικαίωμά του, τις προϋποθέσεις και τον ακριβή τόπο άσκησής των καθώς και υποδείγματα υπαναχώρησης και εναντίωσης.
Την ύπαρξη δικαιώματος πρόωρης ή μονομερούς λύσης της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών κυρώσεων όπως προβλέπονται στη σύμβαση.
Εν ολίγοις, όλες τις συμβατικές ρήτρες μεγάλης σπουδαιότητας, όπως αυτή της δικαιοδοσίας, του εφαρμοστέου δικαίου κ.α.
Την ύπαρξη μηχανισμών εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών.
Τον τρόπο χρήσης των προσωπικών δεδομένων του καταναλωτή και τα δικαιώματά του που απορρέουν από τη σκοπούμενη χρήση.
Τυχόν, μη παροχή των ανωτέρω πληροφοριών στον καταναλωτή, μπορεί να σημάνει από την μη σχετική δέσμευσή του τελευταίου από μη επικοινωνηθέντα όρο, μέχρι και την δυνατότητα ακύρωσης του συνόλου της σύμβασης ασφάλισης, υπέρ του. Αντίστοιχα, ο συμβαλλόμενος με τον καταναλωτή, μπορεί να αντιμετωπίσει από διοικητικής μέχρι ποινικής φύσεως συνέπειες. Τέλος, σημειώνεται πως εκτός των ανωτέρω αναφερόμενων, εφαρμόζονται και άλλα νομοθετήματα, όπως π.χ. αυτών που αφορούν τη διαμεσολάβηση στην ιδιωτική ασφάλιση, την ασφάλιση γενικότερα κ.α.
Πάνος Κορκόβελος