Είστε εδώ

Νομικά Ζητήματα

Τροχαίο ατύχημα και ευθύνη του Δημοσίου

Μπορούμε να κατατάξουμε τις περιπτώσεις ευθύνης του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα σε αυτές που αφορούν σε παραβάσεις του καθήκοντος ασφάλειας  της οδικής κυκλοφορίας, σε παραβάσεις του καθήκοντος ρύθμισης της κυκλοφορίας και τέλος σε  παραβάσεις που δημιουργούν ευθύνη του Δημοσίου από τη συμμετοχή του στην οδική κυκλοφορία.

Κοινό χαρακτηριστικό όλων, είναι ότι γεννάται δικαίωμα αποζημίωσης των τρίτων (ιδιωτών) κατά του Δημοσίου, εφόσον οι πράξεις ή παραλείψεις του που αφορούν τις προηγούμενες περιπτώσεις προκαλούν ζημία σε αυτούς. Νομική  βάση για την αξίωση αποζημίωσης κατά του Δημοσίου είναι τα άρθρα 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού μας Κώδικα.

Πιο συγκεκριμένα, επί περιπτώσεων τροχαίων ατυχημάτων, όπου προκλήθηκαν υλικές ζημίες του οχήματος ιδιώτη, αλλά και ενδεχομένως σωματικές βλάβες του οδηγού του οχήματος ή τρίτων προσώπων, λόγω μη ορθής συντήρησης οδοστρώματος (π.χ. ύπαρξη λακκουβών) ή επί περιπτώσεων όπου ελλείπουν προειδοποιητικά σήματα, σήμανση των οδοστρωμάτων με διαγραμμίσεις, φωτεινή σηματοδότηση για την κυκλοφορία των οχημάτων και των πεζών, σήμανση των εκτελούμενων στις οδούς εργασιών, αλλά και όταν υπάρχουν παράνομες διαφημιστικές πινακίδες στο οδόστρωμα εξαιτίας των οποίων προκλήθηκε το τροχαίο, το Δημόσιο μπορεί να ευθύνεται  σε χρηματική αποζημίωση.

Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στα τροχαία ατυχήματα που προκαλούν οχήματα του Δημοσίου, στα οποία περιλαμβάνονται τα οχήματα της Ελληνικής Αστυνομίας, της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, του Ελληνικού Στρατού, της Πολεμικής Αεροπορίας, του Πολεμικού Ναυτικού, του Πυροσβεστικού Σώματος, του Λιμενικού Σώματος, καθώς και τα οχήματα των Υπουργείων και Οργανισμών τα οποία φέρουν πινακίδες κυκλοφορίας πορτοκαλί χρώματος με την ένδειξη «ΚΥ».

Όταν ένα εκ των προηγουμένων οχημάτων προκαλεί τροχαίο, το Δημόσιο, εφόσον φυσικά αποδεχθεί ότι ευθύνεται, είναι υποχρεωμένο να αποζημιώσει τον ζημιωθέντα με την υποβολή συγκεκριμένων δικαιολογητικών στην εκάστοτε, ανάλογα με την περιφέρεια στην οποία συνέβη το ατύχημα, Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Σε περίπτωση που ανακύπτει έριδα σε ότι αφορά την αποζημίωση από την εμπλοκή Δημοσίου οχήματος σε τροχαίο, ο ιδιώτης μπορεί ν’ ασκήσει αγωγή αποζημίωσης κατά του Δημοσίου, συνήθως εγείρεται στα Διοικητικά δικαστήρια,  εφόσον ο οδηγός του εμπλεκομένου οχήματος, κατά τη στιγμή του ατυχήματος,  εκτελούσε «δημόσια» υπηρεσία.

Νικόλαος Σταυρόπουλος

Σχετικά άρθρα

Όσο περνάει ο καιρός η Opel θέλει να μας δώσει μία ολοένα και καλύτερη ιδέα σχετικά με το πώς θα είναι η νέα γενιά του Mokka, για αυτό το λόγο δημοσιεύει teaser εικόνες.

Η μεγάλη σιλουέτα του Super Ferry II έστριβε Δευτέρα 9 Ιουνίου το πρωί από τον κάβο και χανόταν στο γαλάζιο του Κάβο Ντόρο με πορεία το λιμάνι της Ραφήνας.

Μπορεί η Formula 1 να ανακοίνωσε τους πρώτους 8 αγώνες οι οποίοι με βάση τους κανονισμούς είναι απαραίτητοι ώστε να θεωρηθεί ότι έχει πραγματοποιηθεί ένα πρωτάθλημα, όμως οι άνθρωποι του αθλήματος εξετάζουν όποιες άλλες επιλογές έχουν για την πραγματοποίηση περισσότερων Γκραν Πρι.

Για πρώτη φορά το δημοφιλές Ford Fiesta θα διατίθεται με ήπιο υβριδικό σύστημα, όχι όμως μόνο στην επιβατική, αλλά και στην επαγγελματική του έκδοση.

Ο Ματία Μπινότο ήταν ξεκάθαρος σε ο,τι αφορά τους δύο οδηγούς της Ferrari για το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 από το 2021, καθώς οι Σαρλ Λεκλέρκ και Κάρλος Σάινθ θα αποτελούν το οδηγικό δίδυμο της Scuderia από τη νέα χρονιά.

Πριν από μερικές μέρες η Porsche αποκάλυψε τη νέα 911 Targa 4S Heritage Design Edition, η οποία διαθέτει ρετρό χαρακτηριστικά.

Άλλος ένας αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι προστέθηκε στη λίστα με τους ακυρωμένους αγώνες.

Ο Χέρμπερτ Ντις τα τελευταία χρόνια κατέχει δύο από τις ισχυρότερες θέσεις στο χώρο του αυτοκινήτου, καθώς είναι διευθύνων σύμβουλος του Volkswagen Group, αλλά και αυτής καθ’ αυτής της γερμανικής μάρκας.

Οι όμιλοι FCA και PSA έχουν συμφωνήσει να προχωρήσουν σε συγχώνευση, όμως για να φτάσουν μέχρι αυτό το σημείο θα πρέπει να περάσουν μια σειρά από διαδικασίες, μεταξύ των οποίων είναι και η έγκριση από την επιτροπή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ελαφρώς ανανεωμένο και με ήπιο υβριδικό σύστημα κίνησης για πρώτη φορά είναι πλέον το δημοφιλές Ford Fiesta.

Ας ξεκινήσουμε με το ήπιο υβριδικό του σύστημα, το οποίο γνωρίσαμε αρχικά στο νέο Puma, το μικρότερο crossover της Ford που βασίζεται στο Fiesta.