![Βάλτερι Μπότας Μας "ξεναγεί" στο τιμόνι του](https://archive.motori.gr/sites/default/files/styles/sliderview/public/newsartimages/2019/4/5/photon28460f75576.jpg?itok=EbTvPYUX)
Μπορεί όταν μιλάμε για μονοθέσια της Formula 1 να ασχολούμαστε με τον κινητήρα ή το αεροδυναμικό πακέτο όμως το τιμόνι ίσως να είναι το σημαντικότερο στοιχείο του αυτοκινήτου.
Το τιμόνι είναι ο μοναδικός τρόπος που έχει κάθε οδηγός για να “πει” στο μονοθέσιο πού να πάει όμως στη Formula 1 ο ρόλος του έχει επεκταθεί σε πολλούς άλλους τομείς. Ο Βάλτερι Μπότας και ο Έβαν Σορτ, επικεφαλής της ομάδας που ασχολείται με τα ηλεκτρονικά που σχετίζονται με την πίστα, εξηγούν τα διάφορα χειριστήρια του τιμονιού που χρησιμοποιεί η Mercedes στο φετινό πρωτάθλημα.
Αρχικά μαθαίνουμε ότι οι οδηγοί εμπλέκονται στο σχεδιασμό του τιμονιού ενεργά, κάθε χρονιά, αφού πρέπει να είναι φτιαγμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να τους βολεύει, ενώ και οι λαβές από καουτσούκ είναι κατασκευασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να ταιριάζουν ακριβώς στο χέρι τους.
Οι ομάδες φροντίζουν το τιμόνι να είναι κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε οι δονήσεις που περνάνε στο μονοθέσιο να μην επηρεάζουν την ακρίβεια των κινήσεων του οδηγού.
Από τους πιο σημαντικούς διακόπτες είναι εκείνος για την επιλογή του προφίλ λειτουργίας του κινητήρα (strat) καθώς και οι περιστροφικοί επιλογείς για το διαφορικό. Εντύπωση προκαλεί ότι οι οδηγοί μπορούν να ελέγξουν ξεχωριστά τη λειτουργία του διαφορικού για τα διαφορετικά στάδια μιας στροφής, είσοδος, κορυφή, έξοδος.
Αν και χρησιμοποιείται λιγότερο συχνά, σημαντικό ρόλο παίζει και το κουμπί που ενεργοποιεί τον περιοριστή ταχύτητας όταν το μονοθέσιο είναι στο pit lane αφού αυτό εξασφαλίζει ότι δε θα ξεπεραστεί το όριο που υπαγορεύουν οι κανονισμοί.
Ένα πλήκτρο που χρησιμοποιούν πολύ συχνά οι οδηγοί είναι το “Talk”, δηλαδή εκείνο που τους επιτρέπει να ενεργοποιούν τον ασύρματο για να μιλήσουν με την ομάδα. Μέσω αυτής της επικοινωνίας ανταλλάσσονται πληροφορίες όπως κάποιο πρόβλημα του μονοθεσίου, ο καθορισμός της στρατηγικής, οδηγίες σχετικά με προπορευόμενα ή μονοθέσια που ακολουθούν, κ.α.
Πάνω στο τιμόνι συναντάμε και το πλήκτρο N μέσω του οποίου οι οδηγοί επιλέγουν τη νεκρά στο κιβώτιο ενώ αν το πατήσουν παρατεταμένα “κουμπώνει” η όπισθεν.