![](https://archive.motori.gr/sites/default/files/styles/sliderview/public/newsartimages/2020/4/6/photon32143f86507.jpg?itok=rFrEKnep)
Μπορεί σήμερα η Skoda να μην είναι γνωστή για τα επαγγελματικά της οχήματα, όμως πριν από 113 χρόνια διέπρεψε στην κατηγορία αυτή.
Εκείνη την εποχή η τσέχικη εταιρεία ονομάζονταν Laurin&Klement και είχε ιδρυθεί το μακρινό 1895, από τους Βάτσλαφ Λάουριν και Βάτσλαφ Κλέμεντ, με αρχικό αντικείμενο την κατασκευή ποδηλάτων.
Το 1907 λοιπόν το ορεινό πριγκηπάτο του σημερινού Μαυροβουνίου αναζητούσε επαγγελματικά οχήματα για τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων. Πέρα από την Laurin&Klement ενδιαφέρον εκδήλωσαν και Ιταλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς αυτός που θα αναλάμβανε να κατασκευάσει τα επαγγελματικά οχήματα θα υπέγραφε και αποκλειστική σύμβαση για ολόκληρη την επικράτεια, διάρκειας 15 ετών.
Έτσι γεννήθηκε το 1908 το Cerna Hora-Montenegro, το οποίο βασίζονταν στο L&K Type E, ένα ελαφρύ επαγγελματικό και επιβατικό όχημα, το οποίο κατασκεύαζε η Laurin&Klement στη Μπλάντα Μπόλεσλαβ από το 1906.
Το Cerna Hora-Montenegro είχε μήκος 3.69 μέτρα, πλάτος μόλις 1.60 μέτρα, μπορούσε να μεταφέρει δώδεκα επιβάτες ή 4,8 κυβικά μέτρα φορτίου, το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο του ήταν 900 κιλά, ενώ το ρυμουλκούμενο τρέιλερ του μπορούσε να μεταφέρει επιπλέον 1.500 κιλά.
Το ύψος τώρα του Cerna Hora-Montenegro έφτανε τα 2.82 μέτρα αλλά οι χαμηλές ταχύτητες των 20-30 χλμ./ώρα δεν έθεταν σε κίνδυνο τη σταθερότητα του. Ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονταν αρκετά ψηλά, σε απόσταση 1.68 μέτρων από το έδαφος, αλλά τότε δεν υπήρχαν χαμηλά τούνελ στο Μαυροβούνιο.
Εκτελούσε δρομολόγια σε δρόμους με έντονη κλίση και απότομες στροφές. Οι εμπρός τροχοί του όμως έστριβαν αρκετά, χάρη στο στενό εμπρός άξονα των 70 εκατοστών, ενώ προς αυτή την κατεύθυνση συνέβαλε και το κοντό μεταξόνιο των 2.210 χλστ., με το εμπρός τμήμα να προεξέχει 450 χλστ. και το πίσω 1.030 χλστ.
Τροφοδοτούνταν από κινητήρα 4.652 κ.εκ. ο οποίος απέδιδε 35 ίππους και συνδυάζονταν με μηχανικό κιβώτιο 4 σχέσεων που μετέδιδε την κίνηση στον πίσω άξονα. Τα οχήματα Cerna Hora-Montenegro το 1912 χρησιμοποιήθηκαν από το στρατό και τον Ερυθρό Σταυρό κατά τη διάρκεια του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου, ενώ παρόμοια τύχη είχαν και το 1916 με τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Δυστυχώς δεν έχει επιβιώσει κανένα όχημα Cerna Hora-Montenegro…