Είστε εδώ

Classic Cars

Skoda: Ένα άγνωστο φορτηγό του 1908

του Γιώργου Ψαρρά

Μπορεί σήμερα η Skoda να μην είναι γνωστή για τα επαγγελματικά της οχήματα, όμως πριν από 113 χρόνια διέπρεψε στην κατηγορία αυτή.

Εκείνη την εποχή η τσέχικη εταιρεία ονομάζονταν Laurin&Klement και είχε ιδρυθεί το μακρινό 1895, από τους Βάτσλαφ Λάουριν και Βάτσλαφ Κλέμεντ, με αρχικό αντικείμενο την κατασκευή ποδηλάτων.

Το 1907 λοιπόν το ορεινό πριγκηπάτο του σημερινού Μαυροβουνίου αναζητούσε επαγγελματικά οχήματα για τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων. Πέρα από την Laurin&Klement ενδιαφέρον εκδήλωσαν και Ιταλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, καθώς αυτός που θα αναλάμβανε να κατασκευάσει τα επαγγελματικά οχήματα θα υπέγραφε και αποκλειστική σύμβαση για ολόκληρη την επικράτεια, διάρκειας 15 ετών.

Έτσι γεννήθηκε το 1908 το Cerna Hora-Montenegro, το οποίο βασίζονταν στο L&K Type E, ένα ελαφρύ επαγγελματικό και επιβατικό όχημα, το οποίο κατασκεύαζε η Laurin&Klement στη Μπλάντα Μπόλεσλαβ από το 1906.

Το Cerna Hora-Montenegro είχε μήκος 3.69 μέτρα, πλάτος μόλις 1.60 μέτρα, μπορούσε να μεταφέρει δώδεκα επιβάτες ή 4,8 κυβικά μέτρα φορτίου, το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο του ήταν 900 κιλά, ενώ το ρυμουλκούμενο τρέιλερ του μπορούσε να μεταφέρει επιπλέον 1.500 κιλά.

Το ύψος τώρα του Cerna Hora-Montenegro έφτανε τα 2.82 μέτρα αλλά οι χαμηλές ταχύτητες των 20-30 χλμ./ώρα δεν έθεταν σε κίνδυνο τη σταθερότητα του. Ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονταν αρκετά ψηλά, σε απόσταση 1.68 μέτρων από το έδαφος, αλλά τότε δεν υπήρχαν χαμηλά τούνελ στο Μαυροβούνιο.

Εκτελούσε δρομολόγια σε δρόμους με έντονη κλίση και απότομες στροφές. Οι εμπρός τροχοί του όμως έστριβαν αρκετά, χάρη στο στενό εμπρός άξονα των 70 εκατοστών, ενώ προς αυτή την κατεύθυνση συνέβαλε και το κοντό μεταξόνιο των 2.210 χλστ., με το εμπρός τμήμα να προεξέχει 450 χλστ. και το πίσω 1.030 χλστ.

Τροφοδοτούνταν από κινητήρα 4.652 κ.εκ. ο οποίος απέδιδε 35 ίππους και συνδυάζονταν με μηχανικό κιβώτιο 4 σχέσεων που μετέδιδε την κίνηση στον πίσω άξονα. Τα οχήματα Cerna Hora-Montenegro το 1912 χρησιμοποιήθηκαν από το στρατό και τον Ερυθρό Σταυρό κατά τη διάρκεια του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου, ενώ παρόμοια τύχη είχαν και το 1916 με τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Δυστυχώς δεν έχει επιβιώσει κανένα όχημα Cerna Hora-Montenegro…

Σχετικοί όροι: 

Σχετικά άρθρα

Όσο περνάει ο καιρός η Opel θέλει να μας δώσει μία ολοένα και καλύτερη ιδέα σχετικά με το πώς θα είναι η νέα γενιά του Mokka, για αυτό το λόγο δημοσιεύει teaser εικόνες.

Η μεγάλη σιλουέτα του Super Ferry II έστριβε Δευτέρα 9 Ιουνίου το πρωί από τον κάβο και χανόταν στο γαλάζιο του Κάβο Ντόρο με πορεία το λιμάνι της Ραφήνας.

Μπορεί η Formula 1 να ανακοίνωσε τους πρώτους 8 αγώνες οι οποίοι με βάση τους κανονισμούς είναι απαραίτητοι ώστε να θεωρηθεί ότι έχει πραγματοποιηθεί ένα πρωτάθλημα, όμως οι άνθρωποι του αθλήματος εξετάζουν όποιες άλλες επιλογές έχουν για την πραγματοποίηση περισσότερων Γκραν Πρι.

Για πρώτη φορά το δημοφιλές Ford Fiesta θα διατίθεται με ήπιο υβριδικό σύστημα, όχι όμως μόνο στην επιβατική, αλλά και στην επαγγελματική του έκδοση.

Ο Ματία Μπινότο ήταν ξεκάθαρος σε ο,τι αφορά τους δύο οδηγούς της Ferrari για το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 από το 2021, καθώς οι Σαρλ Λεκλέρκ και Κάρλος Σάινθ θα αποτελούν το οδηγικό δίδυμο της Scuderia από τη νέα χρονιά.

Πριν από μερικές μέρες η Porsche αποκάλυψε τη νέα 911 Targa 4S Heritage Design Edition, η οποία διαθέτει ρετρό χαρακτηριστικά.

Άλλος ένας αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι προστέθηκε στη λίστα με τους ακυρωμένους αγώνες.

Ο Χέρμπερτ Ντις τα τελευταία χρόνια κατέχει δύο από τις ισχυρότερες θέσεις στο χώρο του αυτοκινήτου, καθώς είναι διευθύνων σύμβουλος του Volkswagen Group, αλλά και αυτής καθ’ αυτής της γερμανικής μάρκας.

Οι όμιλοι FCA και PSA έχουν συμφωνήσει να προχωρήσουν σε συγχώνευση, όμως για να φτάσουν μέχρι αυτό το σημείο θα πρέπει να περάσουν μια σειρά από διαδικασίες, μεταξύ των οποίων είναι και η έγκριση από την επιτροπή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ελαφρώς ανανεωμένο και με ήπιο υβριδικό σύστημα κίνησης για πρώτη φορά είναι πλέον το δημοφιλές Ford Fiesta.

Ας ξεκινήσουμε με το ήπιο υβριδικό του σύστημα, το οποίο γνωρίσαμε αρχικά στο νέο Puma, το μικρότερο crossover της Ford που βασίζεται στο Fiesta.