Το 2018 θα μείνει στην ιστορία στο κεφάλαιο των ταξινομήσεων καθώς ο δείκτης ξεπέρασε για πρώτη φορά από το 2010 τις 100.000 μονάδες.
Συγκεκριμένα στις 103.844 μονάδες σταμάτησε ο δείκτης το 2018.
Για την ιστορία το 2010 οι ταξινομήσεις άγγιξαν τις 141.499 μονάδες.
Όμως τι είδους αυτοκίνητα αγοράσαμε το 2018. Ας δούμε μερικές λεπτομέρειες σχετικά με τις επιλογές που έγιναν από τους αγοραστές σε ό,τι αφορά τον τύπο του αυτοκινήτου που επέλεξαν, αλλά και του καυσίμου , καθώς πολλά ακούγονται το τελευταίο διάστημα για το «θάνατο» του diesel, άσχετα που ζει και βασιλεύει με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύουν εκατομμύρια στην εξέλιξη νέων πετρελαιοκινητήρων.
Τα hatchback λοιπόν συνεχίζουν να έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό στις ταξινομήσεις. Συνολικά 64,75% ήταν οι ταξινομήσεις της κατηγορίας για το 2018, λίγο χαμηλότερο από το 66,36% του 2017, μείωση που προέρχεται κυρίως από την κατηγορία των μικρομεσαίων hatchback (Golf, Astra, Auris, κ.λπ.), καθώς τόσο τα city-cars (Aygo, up!, 107,C1 κ.λπ.) όσο και τα μικρά hatchback (Polo, Yaris, 208, Corsa κ.λπ.) όχι μόνο διατηρούν τα ποσοστά τους αλλά δείχνουν και μικρή αύξηση. Τα δε μικρά hatchback διατηρούν σταθερά το μεγαλύτερο ποσοστό στη συνολική αγορά.
Η κατηγορία των sedan συνεχίζει να μειώνεται, 5,01% το 2018 έναντι 6,99% το 2017, καθώς πολλοί αγοραστές της κατηγόριας αυτής μεταπηδούν σε άλλες κατηγορίες, κυρίως στα SUV.
Η κατηγορία των SUV είναι η κατηγορία που αναπτύσσεται δυναμικά τα τελευταία χρόνια και προβλέπεται να συνεχίσει την αυξητική της τάση καθώς αναμένονται πολλά νέα μοντέλα, ιδιαιτέρα στις μικρότερες υποκατηγορίες της.
Όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες (MPV (πολυχρηστικά), Cabrio, Coupe, Station Wagon, πολυτελή, κ.λπ.) αναλογούν μόνο στο 3,06% της αγοράς. Μειώθηκε δηλαδή κατά μια σχεδόν μονάδα, από το 4,02% το 2017.
Η αγορά λοιπόν κυριαρχείται από δύο κατηγορίες όσον αφορά το αμάξωμα των αυτοκίνητων που αγοράζονται στην Ελλάδα, τα hatchback και τα SUV επιπλέον εντός αυτών των κατηγοριών οι υποκατηγορίες των μικρών και μικρομεσαίων καταλαμβάνουν συντριπτικά μεγάλα ποσοστά.
Ο πίνακας Νο 1 δείχνει αναλυτικά το διαμερισμό των πωλήσεων ανά κατηγορία αμαξώματος.
Αναφορικά με τα καύσιμα πολλά έχουν γραφεί και άλλα τόσα εικάζονται, όμως οι αριθμοί τόσο όσο αφορά τις πωλήσεις όσο και τις επενδύσεις των κατασκευαστών σε νέους κινητήρες είναι αδιάψευστα στοιχεία για το μέλλον.
Τι έγινε λοιπόν στην Ελλάδα το 2018 φαίνεται ξεκάθαρα στον πίνακα 2 και μάλιστα συγκριτικά με το 2017.
Όπως ήταν αναμενόμενο τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα κατέχουν την πρώτη θέση με ποσοστό 59,32% αυξημένο μάλιστα σε σχέση με το 52,28% που ήταν το 2017. Τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα είναι στη δεύτερη θέση με ποσοστό 35,69% μειωμένο κατά 8,61% από το 44,30% που ήταν το 2017. Ένα αναμενόμενο αποτέλεσμα αφού στις μικρές κατηγορίες οι νέοι κινητήρες βενζίνης (του ενός λίτρου αντικατέστησαν τους μικρούς πετρελαιοκινητήρες) προσφέρουν χαμηλές καταναλώσεις και ρύπους σε συνδυασμό με πολύ καλές επιδόσεις. Τα αυτοκίνητα με κινητήρες hybrid είναι στην τρίτη θέση, πολύ μακριά από τη δεύτερη, με ποσοστό 3,99%, αυξημένο σε σχέση με το 2,96% του 2017.Η κατηγορία αυτή υπάρχει σχεδόν αποκλειστικά λόγω της Toyota καθώς από τα 4.144 του 2018 τα 3.525 είναι Toyota, ενώ αντίστοιχα 2.302 από τα 2.625 του 2017 ήταν Toyota. Τα αυτοκίνητα διπλού καυσίμου Petrol-CNG έχουν σημαντική αύξηση καθώς από το 0,16% του 2017 αυξήθηκαν στο 0,82% το 2018, ενώ τα αυτοκίνητα με μόνο CNG όσο και τα αυτοκίνητα με Petrol-LPG μειώθηκαν και παραμένουν σε πολύ χαμηλά ποσοστά. Στην κατηγορία καυσίμου Petrol-CNG και CNG κυρίαρχη μάρκα είναι η Volkswagen.
Και φτάνουμε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία σύμφωνα με τα γραφόμενα θα έπρεπε να έχουν κατακλύσει την αγορά. «Πράγματι» έχουν αυξηθεί από τα 38 το 2017 σε 87 το 2018. Όμως σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν καθοριστικό παράγοντα ακόμα, καθώς οι τιμές τους είναι ακόμα υψηλές για την ευρεία αγορά με το αγκάθι που ονομάζεται αυτονομία να μην ξεπερνά τα 200-230 χλμ. στις καλύτερες περιπτώσεις.
Το μέλλον μπορεί να είναι πράγματι ο ηλεκτρισμός αλλά σίγουρα δεν είναι το παρόν και το άμεσο μέλλον για την επιλογή ενός μέσου καταναλωτή (να προσθέσουμε και τα εταιρικά) στον οποίον στηρίζεται πάνω από το 80% της αγοράς.
Ο πίνακας Νο 2 αναλύει τις επιλογές των αγοραστών σε ό,τι αφορά τα καύσιμα.