![](https://archive.motori.gr/sites/default/files/styles/sliderview/public/newsartimages/2019/12/17/photon30949f83418.jpg?itok=-Ke8gZUp)
Πέρα από την αυτονομία ή τους διαθέσιμους σταθμούς φόρτισης, ένα ζήτημα που απασχολεί τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων και όσους σκέφτονται να αγοράσουν ένα, είναι η μείωση της χωρητικότητας των μπαταριών όσο περνάνε τα χρόνια.
Οι εταιρείες έχουν δώσει κάποια στοιχεία κατά καιρούς, όμως σε γενικές γραμμές είναι ένα θέμα που δεν έχει την προσοχή που θα έπρεπε. Θέλοντας να ρίξει φως στο ζήτημα, η Geotab, μία εταιρεία που αναλαμβάνει τη διαχείριση εταιρικών στόλων, δημοσίευσε τα αποτελέσματα των παρατηρήσεών της.
Το συμπέρασμα στο οποίο έχει καταλήξει είναι ότι η πτώση της χωρητικότητας φτάνει κατά μέσο όρο το 2.3% ανά έτος. Αυτό σημαίνει ότι σε πολλά μοντέλα η ζωή των μπαταριών θα είναι μεγαλύτερη από εκείνη των αυτοκινήτων στα οποία τοποθετούνται.
Ακόμα, η έρευνα έδειξε ότι ο τρόπος ψύξης των μπαταριών παίζει ρόλο σχετικά με το πόσο μεγάλη η μικρή θα είναι η πτώση στην απόδοσή τους. Για παράδειγμα σε Tesla Model S του 2015 που η μπαταρία ψύχεται με υγρό κύκλωμα η πτώση είναι 2.3%, ενώ σε Nissan Leaf της ίδιας χρονιάς που χρησιμοποιεί παθητική ψύξη με αέρα η πτώση φτάνει το 4.2%.
Ακόμα, η πτώση απόδοσης δεν είναι γραμμική. Δηλαδή μπορεί επί σειρά ετών η χωρητικότητα να μειώνεται με συγκεκριμένο αριθμό και κάποια στιγμή η πτώση να γίνει πολύ μεγαλύτερη, απότομα. Επιπλέον, ιδιοκτήτες αυτοκινήτων Tesla έχουν αναφέρει ότι ο ρυθμός της πτώσης στη χωρητικότητα μπορεί να μεταβάλλεται με το χρόνο, ανάλογα με τις ενημερώσεις λογισμικού που παίρνει το αυτοκίνητο.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η μείωση της χωρητικότητας είναι ανεξάρτητη από το αν το αυτοκίνητο κάνει πολλά ή λίγα χιλιόμετρα μέσα σε μια χρονιά, όμως συνδέεται με το κλίμα της περιοχής που κινείται. Έτσι, στα θερμά κλίματα οι μπαταρίες χάνουν πιο γρήγορα την απόδοσή τους, ενώ στα ψυχρά το φαινόμενο είναι μικρότερο.