Είστε εδώ

«Μπουτόν» επανεκκίνησης με ασφάλεια και λογική…

Γιάννης Κανουπάκης
του Γιάννη Κανουπάκη

Η ζημιά στην αγορά αυτοκινήτου -όπως και σε άλλους κλάδους- έγινε, ας είμαστε ρεαλιστές. Και οι παρενέργειες των lock down σε διάφορες χώρες θα είναι σοβαρές σε σχέση με το πώς θα λειτουργήσουν στο εξής πολλές μονάδες. Θα επηρεαστούν τα εργασιακά, οι όγκοι παραγωγής, ίσως και αυτή ακόμη η ύπαρξη εταιριών, όπως, τουλάχιστον, τις γνωρίσαμε ως τώρα. Με λίγα λόγια, αρκετά board θα κληθούν να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους, να μετρήσουν τις οικονομικές αντοχές τους και να αποφασίσουν αν θα πορευτούν με τις ίδιες μετοχικές συνθέσεις ή αν θα αναζητήσουν συνέργειες στο μέλλον για να μην καταρρεύσουν. 

Ωστόσο, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αποφασίζει να γυρίσουν οι διακόπτες και πάλι, στο “ON”. Ήδη, η σουηδική Volvo και η Seat ανακοίνωσαν πρώτα χρονοδιαγράμματα επανεκκίνησης των εργοστασίων τους, ανά τον κόσμο και τους όρους επαναλειτουργίας των γραφείων τους. Όπως δηλώνουν παράγοντες του χώρου, ο ρυθμός παραγωγής θα εξαρτηθεί από την ίδια την αγορά, διότι όντως είναι σε θέση τα εργοστάσια να παράγουν με πλήρη ταχύτητα αυτοκίνητα, όμως αυτό θα εξαρτηθεί από τις παραγγελίες. Δεν γίνεται αλλιώς, καμία μάρκα δεν κατασκευάζει για να στοκάρει, πλέον, δεδομένου ότι αυτό το πλήρωσαν ακριβά κάποιες μάρκες, το πάλαι ποτέ… 

Βεβαίως, θα αλλάξει όλο το μοντέλο εταιρικής λειτουργίας όσον αφορά τις διαδικασίες της καθημερινότητας. Στη Σουηδία, όλες οι αίθουσες συσκέψεων της Volvo, οι χώροι των γραφείων και τα εστιατόρια έχουν προσαρμοστεί ανάλογα, ώστε οι εργαζόμενοι και οι παραβρισκόμενοι να κρατούν τις απαραίτητες αποστάσεις και να τηρούν τα μέτρα προφύλαξης. Αντιστοίχως, η Seat έχει σχεδιάσει οι εργαζόμενοι να επιστρέψουν σταδιακά, στις μονάδες της, εφαρμόζοντας αυστηρά μέτρα προφύλαξης.

Το ίδιο αναμένεται να πράξουν, πολύ σύντομα, για τα εργοστάσιά τους στην Ευρώπη, η Toyota και η Volkswagen. Από την άλλη, σύντομα αναμένεται να ξεκινήσει και πάλι η παραγωγή πολλών εργοστασίων ανταλλακτικών αυτοκινήτων, όπως αυτό της Bosch που παράγει μπαταρίες, φίλτρα, υαλοκαθαριστήρες κ.α. 

Συνεπώς, η σταδιακή και προσεκτική επιστροφή στην κανονικότητα αναμένεται να αρχίσει για τις ζωές μας, αλλά και για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, με την απειλή του Covid-19, όμως, να παραμένει, πάντως, υπαρκτή. Δίνεται έμφαση στα μέτρα που έχουν ληφθεί ώστε να προστατευτεί η υγεία των εργαζομένων, με απολυμάνσεις σε όλες τις εγκαταστάσεις, οι συνηθισμένοι καθαρισμοί θα γίνουν τακτικότεροι, ενώ εθελοντικά στην κεντρική είσοδο των εταιριών θα πραγματοποιούνται θερμομετρήσεις και έλεγχος της ποσότητας του οξυγόνου στο αίμα με παλμικά οξύμετρα. Όλα αυτά, φυσικά, έχουν κόστος, όμως, είναι μονόδρομος…

Από εκεί και πέρα, στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, όλοι περιμένουν με αγωνία την επάνοδο σε μια σχετική ομαλότητα πωλήσεων/διελεύσεων, που σε ετήσια βάση θα είναι σημαντικά μειωμένες, ως προς το αρχικό forecast. H λιανική απαιτεί νέες μεθόδους προσέγγισης των πελατών,  με κίνητρα και ουσιαστικές προσφορές, καθότι ένας νέος γύρος οικονομικής δυσπραγίας σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα με απώλειες εισοδημάτων είναι αναπόφευκτος. Η τόνωση του ενδιαφέροντος των αγοραστών θα πρέπει να γίνει με στόχευση, βάσει των πραγματικών αναγκών και των οικονομικών αντοχών τους, περισσότερο, με πακέτα προσιτά στις δημοφιλείς κατηγορίες, παρά, με «πώληση» απατηλών ονείρων που θα τους οδηγούν σε οριακές επιλογές στα υψηλότερα επίπεδα τιμών και σε πιθανά αδιέξοδα στην πορεία, με δανεισμούς και κατασχέσεις… Επειδή, το έχουμε ζήσει και αυτό στο παρελθόν!